KÖY ÖĞRETMENLERİNİN
YAŞADIĞI SORUNLAR
ÖZET
Günümüz
şartlarında köylerde öğretmenlik yapmak birçok sorunu beraberinde
getirmektedir. Bu sorunların temelinde coğrafi koşullar olmakla birlikte köy
halkının olumsuz tepkileri de sayılabilir.
GİRİŞ
Köyde
yaşayacak öğretmenin sıkıntı çekmemesi için problemlere hazırlıklı olması
gerekmektedir. Özellikle de şehirlerden gelen öğretmenler; taşra kentinin aşırı
sıcak ya da aşırı soğuk havalarına dağlık tepelik yollarına ve köyün yerleşim
mekânına alışmakta zorluk çekmektedirler. Şehir merkezine gerçekleştirilen
ulaşımın zorluğu, hatta zaman zaman aşırı kış şartlarının imkânsızlığı
öğretmenin şehirle bağlantısını kopararak kişisel ve sosyal ihtiyaçlarını
karşılamasında sıkıntı yaşamasına sebep olmaktadır.(Bozkırlı,2011)
Köy
öğretmeninin karşılaştığı sorunlardan biri de birleştirilmiş sınıflardır.
Birleştirilmiş sınıflarda öğretim, nüfusu az olan yerleşim birimlerinde
ilköğretimde öğrenim gören öğrenci sayısının azlığı nedeniyle uygulanan bir
öğretim biçimidir.(Köksal,2003) İlköğretim programının tüm hedeflerine ulaşabilmek
güçleşmektedir. Bir sınıfta zorlanan öğretmenler birleştirilmiş sınıflarda daha
çok zorlanmakta ve hedefleri tamamlayamamaktadır. (Akbaşlı,1999) Yönetim
bakımından köy okullarının şartlarını ve yöneticiliğini bilmeyen tecrübesiz
öğretmenlerce yönetilmesi eğitim kalitesini düşürmektedir.(Taşdemir,2000) Bu
gibi sıkıntılardan dolayı öğretmenlerin çoğu köylere gitmeyi istememektedir.
“Üsküp
Darülmualliminin müdürlüğünü yapan böylece öğretmenleri ve taşra hayatını
yakından tanıyan Sabri Cemil, öğretmenlerin köye gitmek istememelerini maaş
azlığı, köy öğretmenliğinin çeşitli zorlukları yanında başka sosyolojik
nedenlerle açıklar : “Köy muallimliğinin gıpta edilecek bir yeri görülmez.
Onlar ekseriya öyle bir halk içinde yaşarlar ki ne tabiatları aynıdır ne
ihtiyaçları ne de arzuları… Ecnebi bir memlekette yaşar gibi olurlar. Bunun
için köylüler kendilerine yabancı nazarıyle bakar. Ve bunu hissettirmekten çok
defa çekinmezler.(Akyüz,1978)
Birleştirilmiş
sınıflı okullarda görev yapan öğretmenlerin karşılaştığı birçok sorun vardır.
Öğretmenlerin mesleğini sevmesi ve severek yapması öğretmenlikle ilgili ilk
duyuşsal hedeftir. Buna rağmen yapılan araştırmalarda ancak %55’nin
mesleklerini isteyerek, diğerlerinin ise tesadüften ve zorunluluktan dolayı
seçtikleri görülmektedir (Yalın, 2002)
SONUÇ VE ÖNERİLER
Öğretmenlik
mesleğini hakkıyla yerine getirmek kolay değildir. Hele ki köyde öğretmenlik
yapmak çok daha zordur. Her yaşantının zorlukları ve olumsuzlukları her daim
vardır. Fakat tüm bu zorluk ve olumsuzluklara karşı kendi prensiplerinden taviz
vermeden, hep daha iyiyi hedefleyerek, köy yaşantısına gömülmeden mesleğini
yerine getirmesi köy halkının ideal standartlar doğrultusunda ilerlemesini
sağlayacaktır. Bu durum ise öğretmenin fikren ve manen huzurlu ve görevini
hakkıyla yerine getirmesinden kaynaklanacak mutluluğu beraberinde getirecektir.
Kaynakça
AKBAŞLIı, S. (1999). Birleştirilmiş
sınıflarda öğretim. Konya: Mikro Yayınları.
AKYÜZ, Y. (1978). Türkiye
'de öğretmenlerin toplumsal değişmedeki etkileri. İstanbul: Doğan
Basımevi.
BOZKIRLI D. (2011) Köyde
öğretmenlik yapmanın öğretmen açısından sıkıntıları ve olumlu yönleri,
http://web.inonu.edu.tr
adresinden alındı.
KÖKSAL, K. (2003). Birleştirilmiş
sınıflarda öğretim. Ankara: Pegema Yayınları.
TAŞDEMİR, M. (2000). Birleştirilmiş
sınıflarda öğretim. Ankara: Ocak Yayınları.
YALIN, M. (2002). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin
problemleri ve çözüm önerileri.
Eğitim Araştırmaları. 3 (9), 137
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder